Okresowa ocena pracownika — jak się przygotować?

ocena

Regularne ocenianie pracowników może przynieść wiele korzyści. Musisz jednak dobrze się do niego przygotować. Sprawdź, na czym powinna polegać merytoryczna ocena i jak rozmawiać z podwładnymi o ich słabych stronach. Przestrzegaj kilku prostych zasad, a zmotywujesz swój zespół do pracy i unikniesz stresujących konfrontacji.

Na czym polega ocena okresowa pracownika?

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na okresowe oceny pracowników. Polegają na podsumowaniu wyników ich pracy na przestrzeni wybranego okresu, na przykład ostatniego roku. Najczęściej opracowuje się ankietę oraz przeprowadza indywidualną rozmowę z każdym podwładnym. Oceniać można na przykład terminowość i organizację pracy. Szczególną uwagę zwraca się na umiejętności, gotowość do podwyższania kwalifikacji oraz posiadaną wiedzę specjalistyczną. Dodatkowe punkty przyznawane są za sukcesy zawodowe, takie jak pozyskanie nowych klientów i wynegocjowanie korzystnego dla firmy kontraktu. Kryteria należy dostosować do własnych potrzeb i realiów pracy na określonych stanowiskach.

Jak się przygotować do spotkania?

Jak merytorycznie oceniać pracowników? Musisz kierować się faktami, nie emocjami. Dobry kierownik uważnie obserwuje swój zespół i wyciąga wnioski na podstawie informacji zebranych przez tygodnie lub nawet miesiące współpracy. Nie warto wydawać pochopnych opinii. Jeśli chcesz, by oceny przyniosły korzyści, powinieneś:

  • precyzyjnie określić oczekiwania wobec pracowników,
  • opracować ankietę uwzględniającą najważniejsze dla Twojej firmy wartości,
  • posiadać wiedzę psychologiczną, dzięki której łatwiej porozumiesz się z podwładnymi,
  • poinformować zespół o kryteriach i terminach planowanej procedury.

Nie działaj z zaskoczenia, ponieważ może wywołać to stresującą atmosferę. Upewnij pracowników, że oceniasz ich po to, by wspierać rozwój biznesu i lepiej wykorzystać potencjał zatrudnianych specjalistów. Rozmowy podsumowujące efekty pracy najlepiej przeprowadzać w kameralnych warunkach. Dobrze sprawdza się do tego na przykład kabina dźwiękoszczelna, która jest gwarancją prywatności konwersacji. Sprzyja szczerej wymianie opinii oraz budowaniu pozytywnej relacji z podwładnym. W razie krytyki zapewnisz rozmówcy maksymalny komfort, ponieważ jego koledzy i koleżanki z biura nie usłyszą, z jakimi problemami się zmaga.

ocena pracy

Krytyka i pochwała w ocenie pracownika

Merytoryczna ocena pracownika wskazuje na jego mocne i słabe strony. Pochwały są świetnym źródłem motywacji. Dzięki nim zatrudniana osoba zyskuje więcej pewności siebie i czuje się doceniana przez swojego pracodawcę. W przyszłości będzie chętniej angażować się w życie firmy i zostanie lojalnym członkiem zespołu. Co można chwalić? Zwracaj uwagę nawet na najmniejsze sukcesy. Doceniaj szybką realizację zadań, dobrą frekwencję, chęć do udziału w proponowanych przez Ciebie kursach i szkoleniach.

Nieco trudniejsza jest krytyka. Wiele osób negatywne opinie odbiera bardzo personalnie. Z tego względu musisz uważać na słowa, jakie wypowiadasz. Krytykowanie czyjegoś działania musi opierać się na konkretach. Wskaż, co zostało zrobione źle i w jaki sposób można uniknąć tego błędu w przyszłości. Skupiaj się na rozwiązaniach, nie roztrząsaj nadmiernie jednego problemu. Warto pokazać, że wierzysz w potencjał rozmówcy i możliwość szybkiej poprawy umiejętności w wybranych obszarach.

Korzyści z przeprowadzania okresowych ocen pracownika

Jakie korzyści dają okresowe oceny kadr? To dobry sposób na odkrycie talentów swoich pracowników i przydzielanie im odpowiednich zadań. Ponadto ocenianie może działać mobilizująco. Twój zespół po prostu będzie się bardziej starać, chcąc udowodnić, że zasługuje na najlepsze opinie. Każda zatrudniona osoba pozna swoje zalety i wady, co pozwoli jej pracować nad rozwojem zawodowym. Jeśli dostrzeżesz problemy dotyczące większej grupy podwładnych, na przykład słabą znajomość języka, możesz zorganizować szkolenie językowe. Dzięki temu stale będziesz rozwijać kwalifikacje zespołu.

Zainwestuj w nowoczesną budkę akustyczną do biura!

Jak widzisz, warto oceniać swoich pracowników. Rób to odpowiedzialnie i empatycznie, a wiele zyskasz. Chcesz zorganizować przestrzeń do rozmów z podwładnymi? Skontaktuj się z nami. Dostarczymy Ci spersonalizowaną kabinę dźwiękoszczelną z nowoczesnym wyposażeniem.