Jak utrzymać porządek na open space? Podpowiadamy!

open office

Brudne kubki po kawie, porozrzucane dokumenty i akcesoria biurowe... Jak tego uniknąć? Poznaj sprawdzone metody na utrzymywanie porządku na open space. Doradzamy, jak wypracować nawyki dbania o czystość u swoich pracowników. Przydatny może okazać się nie tylko przejrzysty regulamin, ale też nowoczesne meble biurowe. Dowiedz się więcej na ten temat!

Porządek w biurze dla wydajnej pracy

Tak naprawdę nikogo nie trzeba przekonywać o zaletach utrzymywania porządku w miejscu pracy. Czysta, ergonomiczna przestrzeń po sprzyja większej wydajności pracowników. Potrzebne dokumenty, urządzenia i akcesoria zawsze są pod ręką. Nikt nie musi ich szukać. W dobrze zorganizowanym pomieszczeniu łatwiej się skoncentrować i popełnia się mniej błędów. Ponadto wygląd open space wpływa na samopoczucie przebywających w nim osób i wizerunek firmy. Wchodząc do zadbanego, ładnego biura chętniej angażuje się w obowiązki i nawiązuje relacje biznesowe. Niestety utrzymanie porządku bywa trudne. Co zrobić, by wszyscy użytkownicy przestrzeni poważnie podeszli do tej kwestii? Jest na to kilka sposobów.

Nawyki, które pozwalają zachować porządek na open space

Dużym ułatwieniem jest wypracowanie nawyków. Dla przykładu, jeżeli przyzwyczaisz się, że po każdym wypiciu kawy odnosisz kubek do kuchni, zaczniesz robić to automatycznie. Kolejnym dobrym przyzwyczajeniem jest odkładanie przedmiotów zawsze w to samo miejsce. Dzięki temu unika się chaosu i szukania zgubionych rzeczy. Warto wspomnieć o tym w regulaminie firmy. W open space, na przykład w strefie urządzeń biurowych, należy wyznaczyć przestrzeń do przechowywania artykułów użytku wspólnego. Papier do drukarki, zszywacz, spinacze, firmowe koperty, to wszystko musi być łatwo dostępne dla każdego.

Kolejną kwestią jest indywidualna strefa pracy. Każdy pracownik posiadający własne biurko powinien o nie dbać. Tutaj także przydaje się segregacja przedmiotów. Pomocny jest ergonomiczny układ przestrzeni. Układaj wyposażenie w taki sposób, by korzystanie z niego było wygodne i intuicyjne. Pracodawca powinien przewidzieć optymalną liczbę koszy na śmieci. Jeżeli do wyrzucenia odpadów trzeba będzie przejść długi dystans, to prawdopodobne, że ludzie będą odkładać tę czynność na później. Kierownik open space musi być pozytywnym przykładem dla innych. Jeżeli sam nie ma nawyku utrzymywania porządku, pozostali członkowie zespołu będą mniej zmotywowani, by to robić. W kontekście dbania o ład i czystość niezmiernie ważna jest współpraca.

czyste biurko

Odpowiednio dostosowane meble biurowe

Czy meble mają wpływ na porządek w open space? Jak najbardziej. Jeżeli pracownik dysponuje biurkiem z szufladami i pojemnikami do segregowania przedmiotów, ma więcej możliwości uporządkowania posiadanych rzeczy. Sam blat zazwyczaj nie jest wystarczający, a położone na nim dokumenty i akcesoria łatwo wprowadzają wrażenie chaosu. Na blacie powinno znajdować się to, czego aktualnie się używa. Co ciekawe, nowoczesne meble bardziej motywują pracowników do utrzymania porządku. Jeśli otrzymują ładne, zadbane biurko, chętniej utrzymają je w czystości. Istotny jest także dobór odpowiednich szaf, półek i regałów.

Sprawdzonym rozwiązaniem jest kabina dźwiękoszczelna do biura. Jej minimalistyczny wystrój sprzyja zachowaniu ładu. Można wykorzystać ją jako miejsce do pracy indywidualnej, rozmów telefonicznych lub kameralnych negocjacji. Tak wydzielona przestrzeń ułatwia organizację i pozwala oddzielić się od hałasów biurowych. Wewnątrz znajdują się siedziska, blat, oświetlenie, aktywna wentylacja i gniazdka do podłączenia urządzeń elektronicznych. Można wykonać ją w dowolnym kolorze. Spójność kolorystyczna to kolejny ważny element ładu w open space, którego aranżacja jest po prostu dobrze przemyślana i nie męczy nikogo nadmiarem bodźców wizualnych.

Stwórz komfortowe warunki pracy w firmie

Nie pozwól, by w Twojej firmie zagościł chaos i bałagan. Zainspiruj się powyższym poradnikiem i stwórz wygodny open space. Chcesz dowiedzieć się więcej o aranżowaniu biurowej przestrzeni? Zajrzyj na naszego bloga i sprawdź, jak wykorzystać kabiny dźwiękoszczelne. Pomożemy Ci zaprojektować miejsce pracy, które sprzyja skupieniu i precyzyjnej realizacji wyznaczonych zadań.