Co warto wiedzieć o przeniesieniu pracownika na inne stanowisko?

nowe stanowisko

Sytuacja w Twojej firmie może się zmieniać. Co zrobić, gdy konieczna jest modyfikacja dotychczasowych stanowisk? Dowiedz się, co polskie przepisy mówią na temat zmiany zakresu obowiązków pracowników. Sprawdź, jakie informacje musisz zawrzeć w nowej umowie i czy podwładni mogą odmówić realizacji innych niż dotychczas zadań.

Z jakiego powodu pracodawca może przenieść pracownika na inne stanowisko?

Jest wiele powodów, dla których pracodawca może chcieć przenieść pracownika na inne stanowisko. Należy do nich między innymi restrukturyzacja firmy, wiążąca się ze świadczeniem nowych usług i reorganizacją biura. Przedsiębiorcy często decydują też o awansie podwładnych, uznając, że ich kompetencje bardziej przydadzą się gdzieś indziej. Niekiedy członkowie zespołu sami proszą o przeniesienie. Niezależnie od powodu, trzeba zwrócić uwagę na obowiązujące w Polsce przepisy. Wskazują one na warunki, jakie trzeba spełnić, by wprowadzić zmiany i chronią interesy pracowników.

Czy pracownik może odmówić zmiany stanowiska?

Dobry przedsiębiorca interesuje się opinią swoich podwładnych. Niechciane modyfikacje stanowisk z pewnością nie przyczynią się do sukcesu firmy. Pracownik przymusowo przeniesiony na inne stanowisko będzie działać niechętnie i straci zaufanie do pracodawcy. Trzeba uświadomić sobie również, że ma prawo odmówić zmian. Nowe warunki pracy są tożsame z nową umową. Powinno się wskazać w niej:

  • rodzaj wykonywanych obowiązków i miejsce ich świadczenia,
  • wysokość zarobków oraz wskazanie składników wynagrodzenia,
  • czas rozpoczęcia pracy i jej wymiar godzinowy.

Po zapoznaniu się z propozycją każdy może zrezygnować z dalszej współpracy, przy zachowaniu wcześniej ustalonego okresu wypowiedzenia. Przedstawiając pracownikowi nowe warunki, należy poinformować go o możliwości rezygnacji. Warto zaprosić podwładnego na prywatną rozmowę. Idealną przestrzenią do takiej konwersacji jest biurowa budka akustyczna, w której panuje spokój i kameralna atmosfera. W takim miejscu łatwiej wymienić się opiniami i przeprowadzić negocjacje. Przedsiębiorca może spodziewać się, że wprowadzane modyfikacje wpłyną na zmianę oczekiwań pracownika.

przeniesienie

Co w przypadku, kiedy pracownik chce zmienić swoje stanowisko pracy na inne?

Coraz częściej zdarza się, że to członkowie zespołu wychodzą z inicjatywą przejścia na inne stanowisko. Przede wszystkim dotyczy to chęci uzyskania awansu. Warto ich wysłuchać, ponieważ ich umiejętności rzeczywiście mogą lepiej sprawdzić się w innym obszarze działania firmy. Pracodawca musi jednak zwrócić uwagę na kwalifikacje zgłaszającej się do niego osoby i dopasować do nich zakres realizowanych obowiązków. Bez odpowiednich uprawnień nie można wykonywać niektórych prac.

Kolejną przyczyną prośby o zmianę stanowiska może być zła atmosfera w biurze. Jeśli Twój pracownik nie dogaduje się z kolegami i koleżankami, przez co woli przejść do innego działu, to niepokojący sygnał. Spróbuj wybadać przyczynę konfliktu. Współpraca to podstawa rozwoju biznesu. Kłótnie w zespole skutkują demotywacją i popełnianiem błędów. Upominaj osoby, które nie wykazują się empatią i integruj kadry. Sprawdzonym sposobem są imprezy integracyjne.

Jakie warunki przeniesienia pracownika na inne stanowisko muszą zostać spełnione?

Kodeks pracy określa warunki, jakie trzeba spełnić, by przenieść pracownika na inne stanowisko. Nielegalne jest na przykład obniżenie wynagrodzenia. Szczególną ochroną należy objąć kobiety w ciąży. Ciężarne panie nie mogą wykonywać obowiązków wiążących się z wysiłkiem fizycznym zagrażającym prawidłowemu rozwojowi płodu. Osoby, którym pozostały 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, mogą otrzymać propozycję nowych warunków pracy i płacy wynikającą z pogorszenia stanu zdrowia.

Bardzo ważne jest precyzyjne określenie nowych okoliczności. Pracownik musi wiedzieć, czego oczekuje od niego pracodawca i świadomie wyrazić zgodę na planowane modyfikacje. Warto zadbać o dobrą atmosferę w trakcie transferu. Dzięki niej zatrudniani specjaliści będą bardziej zaangażowani i wykażą chęć do podnoszenia swoich kwalifikacji.

Zadbaj o komfortowe warunki w miejscu pracy

Planujesz zmianę stanowisk? Najpierw się do niej przygotuj. Wykorzystaj potencjał pracowników i zaproponuj im dobre warunki. Negocjacje dotyczące reorganizacji prowadź w odpowiednim miejscu. Skorzystaj z naszych porad i zainwestuj w biurową budkę akustyczną, która sprzyja nawiązywaniu dobrych relacji z podwładnymi.