Różne pokolenia w jednym miejscu pracy – co zrobić, żeby to się udało? Poznaj porady ekspertów!

Konflikty międzypokoleniowe w firmach wynikają głównie z odmiennego podejścia do życia i pracy pomiędzy różnymi grupami wiekowymi. Zadaniem managera jest takie pokierowanie zespołem, aby różnice stanowiły siłę napędową do rozwoju poszczególnych jednostek i całej firmy. Czym charakteryzują się pokolenia X, Y i Z, jak uniknąć konfliktów w pracy pomiędzy nimi i stworzyć zgrany, multigeneracyjny zespół? Przeczytaj o tym w naszym artykule.

X, Y i Z – jakie to pokolenia i co je różni?

Socjolodzy dzielą osoby aktywne zawodowo na trzy grupy: pokolenie X, Y i Z. Do tej pierwszej zaliczają się osoby urodzone w latach 1965-1979. Cechują się one dążeniem do stabilizacji, a praca to dla nich bardzo ważna, jak nie najważniejsza, dziedzina życia. Podstawowym motywatorem jest dla nich zarobek i często są w stanie poświęcić część swojego czasu wolnego, aby otrzymać większą wypłatę.

Nieco innym podejściem do zawodu charakteryzuje się pokolenie Y urodzone między 1980-1994 r., zwane też „milenialsami”. Ta grupa dorastała w początkowej fazie rozwoju technologicznego, a jednocześnie znane są jej podstawowe wartości etosu pracy. W efekcie milenialsi to pracownicy ambitni, którzy sprawnie posługują się nowoczesnymi narzędziami.

różnica pokoleń w biurze

Ostatnia grupa – pokolenie Y odnosi się do osób urodzonych po 1994 r. To najmłodsza generacja na rynku pracy, dla której istotne są elastyczne godziny pracy, liczne benefity, możliwość pracy zdalnej, swoboda i różnorodność wyzwań. Ci pracownicy cenią sobie równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.

Źródła konfliktów międzypokoleniowych w pracy

Dla starszych pracowników poważne traktowanie swoich obowiązków oraz przestrzeganie sztywnych zasad w firmie stanowi jedną z głównych wartości. Tymczasem młodzi ludzie bardziej cenią sobie niezależność, zmiany, chęć rozwoju i widoczność efektów ich pracy.

Różnice często pojawiają się również w kompetencjach. Doświadczone osoby polegają głównie na swojej wiedzy nabytej np. podczas studiów. Młodzi wiedzą natomiast, że obecnie wszystkie informacje dostępne są na wyciągnięcie ręki w sieci, a innowacyjne programy komputerowe są w stanie wykonać część pracy za ludzi. A zatem przyzwyczajenie do starych, sprawdzonych metod i tradycji, w porównaniu do poszukiwania jak najprostszych metod i ułatwiania pracy może istotnie być powodem konfliktów i napięć.

Biurowa przestrzeń przyjazna dla wszystkich

Dobra atmosfera w pracy to podstawa sukcesu. W takim środowisku ludzie pracują chętniej i wydajniej, a prestiż organizacji rośnie i z czasem pojawia się coraz więcej kandydatów, którzy chcą być jej częścią.

Jak stworzyć przestrzeń, która będzie odpowiednia dla wszystkich pokoleń? Przede wszystkim, kierownicy muszą pamiętać, że przedstawiciele każdej z wymienionych grup są w pracy potrzebni. Powinni przy tym zwracać szczególną uwagę na to, aby unikać faworyzowania czy wręcz przeciwnie – deprecjonowania przydatności jednej z nich.

Warto też zadbać o aranżację biura tak, aby w każdej chwili możliwe było odgrodzenie się od pozostałych osób. Idealnym rozwiązaniem jest np. sala konferencyjna albo biurowa budka telefoniczna. Duże znaczenie odgrywa tu również integracja. Spotkania pracownicze czy wspólne świętowanie w firmie poprawiają atmosferę w miejscu pracy i relacje między członkami zespołu.

stwórz zgrany zespół

Jak pracownicy w różnym wieku mogą się wspierać?

Młodsi mogą czerpać z doświadczenia starszych, jednocześnie np. ucząc ich nowinek technologicznych, obsługi nowych programów czy urządzeń. Doświadczeni specjaliści są z kolei bardziej wyczuleni na potencjalne zagrożenia i lepiej radzą sobie z problemami. Energia młodego pokolenia i rozważne podejście wieloletnich pracowników pozwala na wszechstronny rozwój całego zespołu i firmy.

Multigeneracyjność niewątpliwie stanowi więc wartość dodaną w miejscu pracy. Kluczem do sukcesu jest umiejętne wykorzystanie zalet każdego pokolenia, współpraca i wzajemna nauka pomiędzy poszczególnymi grupami wiekowymi.

Zadbaj o harmonię w swoim zespole!

Stworzenie zespołu, w którym poszczególni pracownicy są przedstawicielami różnych pokoleń, posiada wiele zalet, pod warunkiem, że taki zespół będzie odpowiednio zarządzany. Pomimo znacznych różnic w podejściu do pracy, multigeneracyjny team może się wspaniale uzupełniać. Szukasz kabiny dźwiękoszczelnej, która pomoże Ci w przygotowaniu odpowiednich warunków w biurze? Budki telefoniczne do biura od Available to efektowne i funkcjonalne wyposażenie usprawniające codzienną pracę.