Jak zaprojektować biuro z dobrą akustyką?

Powszechnie wiadomo, że hałas dekoncentruje. Nadmiar dźwięków niekorzystnie wpływa na wydajność pracowników biurowych. Dlatego też współcześnie dba się o to, aby biura były przemyślane pod względem panującej w nich akustyki. Co zatem trzeba uwzględnić już na etapie projektowania? Dlaczego nie warto oszczędzać na materiałach, pochłaniających dźwięki bądź izolacyjnych? Czy opłaca się zainwestować w budki akustyczne? Zapraszamy do lektury!

Materiały wykończeniowe a położenie biura/charakter pomieszczeń

Zasadnicza kwestia, którą w pierwszej kolejności należy uwzględnić w projektowaniu, to lokalizacja. Inne rozwiązania bowiem sprawdzą się w budynkach, ulokowanych w centrum miast przy ruchliwych skrzyżowaniach, a inne – na obrzeżach aglomeracji. Jeżeli w otoczeniu nie ma głównych, hałaśliwych arterii komunikacyjnych, odseparowanie biur od dźwięków z zewnątrz nie musi być aż tak silne. A co, jeśli pod oknami regularnie przejeżdżają tramwaje? Brak właściwej izolacji sprawi, że ich odgłosy będą zakłócać przebieg szkoleń, a nawet zagłuszać codzienne rozmowy.

Kolejna rzecz do rozważenia to przeznaczenie samych pomieszczeń. Przykładowo:

  • open space winien być tak zaprojektowany, aby nie powstawał w nim utrudniający pracę i dekoncentrujący pogłos (zastosuj materiały pochłaniające dźwięk!),
  • głośny biurowy sprzęt (np. kserokopiarki) warto odizolować od stanowisk pracy chociażby przegrodą,
  • sala konferencyjna powinna zapewniać wyraźne słyszenie prelegenta z dowolnego jej miejsca,
  • salka, pomyślana jako miejsce poufnych spotkań, musi być dźwiękoszczelna – tak, aby odgłosy rozmów osobistych lub telefonicznych nie docierały do uszu osób postronnych, np. przebywających w pomieszczeniu obok.

Ściany i sufity, czyli podstawa właściwej akustyki

Pożądany efekt akustyczny da się osiągnąć, dbając m.in. o zastosowanie właściwych materiałów dźwiękochłonnych. Do najczęściej stosowanych rozwiązań zaliczyć można rozmaite płyty i panele (np. z wełny mineralnej), akustyczne tynki czy nawet specjalne farby. Nierzadko w przestrzeniach biurowych montuje się również podwieszane sufity. Wykonane są one z tworzyw, mających wysoką klasę pochłaniania dźwięków. Wielu producentów oferuje rozwiązania nie tylko funkcjonalne, ale i niezwykle estetyczne. Pozwalają one m.in. zamaskować wszelkie instalacje.

Nie można też zapomnieć o prawidłowym zaprojektowaniu podłogi – zwłaszcza na wyższych kondygnacjach. Pływające podłogi układa się na wytłumiającym podkładzie (np. korkowym). Znacznie ogranicza to dźwięki uderzeniowe oraz inne odgłosy, które mogłyby być uciążliwe dla osób, przebywających piętro niżej.

Nie bez znaczenia jest sposób wykonania takich elementów. Warto zatrudnić do tego doświadczonych fachowców. Niekiedy problemy z akustyką w biurach wynikają nie tyle z zastosowania niewłaściwych tworzyw, ile z ich niepoprawnego zainstalowania bądź zamocowania. Wystarczy, że w kilku miejscach na ścianie utworzą się mostki akustyczne, a już komfort użytkowania wnętrza znacząco się zmniejszy. Nie opłaca się zatem oszczędzać na wykonaniu, gdyż w przyszłości odbije się to niekorzystnie na efektach pracy zatrudnionych osób.

Inne elementy: kabiny dźwiękoszczelne, ekrany i nie tylko...

Na koniec przychodzi czas na wyposażenie wnętrza. Aranżacja powinna uwzględniać dodatkowe rozwiązania, wspierające te już wdrożone. Wśród elementów, mogących wpłynąć pozytywnie na komfort akustyczny wnętrza, są:

  • wykładziny – ograniczające dźwięki, powstające przy przemieszczaniu się czy przesuwaniu krzeseł,
  • budki akustyczne, pozwalające odizolować się na czas rozmowy telefonicznej i jednocześnie zapewniające ciszę osobom w nich przebywającym,
  • stojące ekrany lub zasłony z grubej tkaniny, oddzielające poszczególne strefy w otwartej przestrzeni biurowej,
  • akustyczne meble, np. ruchome regały.

Trudno wyobrazić sobie nowoczesne, ergonomiczne biuro bez tego typu praktycznego wyposażenia!

Akustyka na przestrzeniach biurowych ma ogromne znaczenie dla efektywnego działania. Projekt biura musi uwzględniać rozwiązania, zaadaptowane do konkretnych warunków lokalowych. W Available możemy Cię wesprzeć poprzez dostarczenie nowoczesnych, pasujących do każdej aranżacji kabin akustycznych. Zapraszamy do kontaktu w tej sprawie! Niech Twoje biuro stanie przestrzenią, w której realnie będzie się chciało pracować!