Ergonomia w miejscu pracy. Poznaj najważniejsze zasady!

Czym właściwie jest ergonomia i w jakich aspektach może się ona przejawiać? Wbrew pozorom to dużo więcej niż wygodne krzesło w biurze. Mówiąc krótko – to sposób na dostosowanie warunków pracy do potrzeb wykonującego ją człowieka. Dotyczy to zarówno sfery fizycznej, psychologicznej, jak i społecznej. W tym artykule opowiemy więcej o konkretnych zasadach ergonomii. To warto wiedzieć – sprawdź!

Co mówią przepisy prawa?

Źle zorganizowane stanowiska robocze sprzyjają wypadkom i chorobom. Dlatego zapewnienie właściwych warunków do wykonywania obowiązków służbowych ściśle określa kodeks pracy. Na potrzeby tego artykułu skupimy się na biurze i wyzwaniach, jakie w nim napotykamy. Kilka z podstawowych zasad BHP, dotyczących tej przestrzeni, to:

  • niezbędne wyposażenie i materiały powinny być zawsze dostępne w zasięgu ręki,
  • należy minimalizować obciążenia mechaniczne (wynikające np. ze złej postawy), które mogą powodować uszkodzenia mięśniowo-szkieletowe,
  • stanowisko powinno uwzględniać odpowiednie oświetlenie, komfort termiczny i akustyczny.

W przepisach znajdujemy również konkretne wytyczne dotyczące na przykład tego, na jakiej wysokości mają być łokcie podczas wykonywania zadań. Ścisłe przestrzeganie reguł ergonomii określonej przez BHP na budowie czy w hali produkcyjnej to dla wszystkich oczywista konieczność. Zasady dla przestrzeni biurowej mogą się natomiast niektórym wydawać zaskakujące. Są jednak równie ważne!

Zagrożenia dla zdrowia pracowników biurowych

Pracę biurową, w porównaniu z np. obsługą dźwigu, można uznać za bezpieczną. Jednak nawet drobne, ale regularnie powtarzające się zaniedbania przynoszą długofalowe skutki. Osoba realizująca swoje obowiązki na niedostosowanym stanowisku narażona jest na, np.:

  • chroniczne bóle pleców i karku,
  • problemy ze stawami ręki, czyli tzw. łokieć tenisisty lub zespół cieśni nadgarstka,
  • pogłębiające się kłopoty ze wzrokiem,
  • bóle głowy wynikające z napięć mięśni, hałasu lub złego oświetlenia,
  • problemy z krążeniem.

Jak powinno wyglądać ergonomiczne stanowisko pracy?

Większość powyższych kłopotów zdrowotnych rozwiązać można dzięki ergonomicznemu krzesłu i biurku. Dostosowanie wysokości mebla do wzrostu powinien umożliwiać przynajmniej jeden z tych dwóch elementów wyposażenia. Niezwykle pomocne są także 5-minutowe przerwy raz na godzinę, które pozwalają odpocząć od monitora i pozycji siedzącej. Krzesło, które zapewni wygodę i zminimalizuje obciążenia mechaniczne, powinno:

  • umożliwiać zachowanie naturalnych krzywizn kręgosłupa i swobodne oparcie głowy,
  • mieć regulowaną wysokość,
  • być wytworzone z materiałów o wystarczającej, ale nie za dużej miękkości.

Nadgarstki powinny leżeć na blacie w neutralnej pozycji, czyli takiej, gdy znajdują się one na wysokości lub lekko poniżej łokci. Nogi muszą mieć wystarczającą ilość miejsca i swobodę ruchu. Niezwykle ważne jest ustawienie monitora na poziomie wzroku, zadbanie o właściwe oświetlenie, temperaturę, wentylację i ciszę. Komfort akustyczny, umożliwiający pracę w skupieniu, a także swobodną rozmowę przez telefon lub online zapewni kabina dźwiękoszczelna do biura.

Wyposażenie biura przyjazne dla zdrowia

Poza wygodnym krzesłem i odpowiednio ustawionym (oraz wystarczająco dużym blatem), dla dobrego samopoczucia ważna jest również wysoka jakość powietrza. Wolna od grzybów i pleśni klimatyzacja pozwoli zmniejszyć ryzyko przeziębień i alergii u pracowników. Działający sprzęt elektroniczny to teoretycznie oczywistość, ale bywa różnie. Codzienna walka z kserokopiarką, od której zależy tempo i jakość realizowanych zadań, może frustrować personel, dlatego nie warto oszczędzać na naprawach lub wymianie urządzeń.

Jeśli w siedzibie Twojej firmy jest przestrzeń typu open space lub wieloosobowe pokoje, postaw na akustyczne budki dźwiękoszczelne. Ich ergonomiczne wnętrze sprawia, że ważne spotkania online mogą odbywać się w pełnej wygodzie i ciszy, nawet w zatłoczonym miejscu.

Zadbaj o prawidłowe urządzenie biura!

Zapewnienie odpowiedniego wyposażenia firmy to inwestycja, która zwraca się wielokrotnie. Osoby odczuwające w miejscu pracy komfort, są nie tylko bardziej wydajne, ale także cieszą się lepszym zdrowiem. Oznacza to mniejszą liczbę dni spędzonych na zwolnieniach lekarskich oraz bardziej zadowolony zespół. Jeśli interesuje Cię jedno- lub dwuosobowa budka akustyczna do biura, która zapewni wygodę i ciszę  – zobacz naszą ofertę i kup lub weź w atrakcyjny cenowo leasing!