3 zasady psychologii kolorów, które warto wdrożyć w biurze

Psychologia barw jest jednym z ważniejszych aspektów współczesnej aranżacji miejsc pracy. Nudne, banalne biura to już przeszłość. Dla pracownika spędzającego 8 godzin w firmie liczy się nie tylko funkcjonalność pomieszczeń, z których korzysta, ale również ich walor estetyczny. Warto wiedzieć nieco więcej o oddziaływaniu poszczególnych kolorów na człowieka. Poniżej prezentujemy trzy zasady, które dobrze wdrożyć w biurze.

Zasada kontrastu

Podążanie za najnowszymi trendami to za mało, aby wykreować designerskie i ciekawe wnętrze. Na ścianach możesz postawić na modną w ostatnim czasie szarość. Jednakże pamiętaj, że jednakowy kolor w każdym pomieszczeniu nikomu nie będzie przeszkadzał, ale sam w sobie nie pomoże wytworzyć warunków sprzyjających lepszej i bardziej efektywnej pracy. Pozwól pracownikom zadbać o dodatki, takie jak kwiaty, czy zdjęcia bliskich, aby pokój nabrał indywidualnego i spersonalizowanego charakteru.

Znużony lub zestresowany pracownik będzie źle się czuł, dlatego warto zadbać o jego komfort. Jedną z zasad, którą można się kierować przy doborze barw w biurze, jest kontrast. Może się on wyrażać w zróżnicowaniu jasności, nasycenia dwóch elementów lub jednego i drugiego czynnika. Należy przy tym pamiętać o odpowiednim doborze ilości obszaru kontrastującego, decydując się czy chodzi o całą ścianę, czy jedynie elementy dekoracyjne. Nie można przesadzić, by nie męczyć oka. Warto jednak stosować kontrasty, które pobudzają kreatywność. Dobrze sprawdza się np. cytrynowa żółć w połączeniu z intensywnie zieloną barwą.

Kolory w pracy

Każdemu szefowi zależy na tym, aby jego pracownicy wypełniali swoje obowiązki z należytą sumiennością. Nie bez znaczenia dla produktywności pozostaje jednak nastrój. W pracy intelektualnej, w której wymaga się wzmożonej koncentracji, doskonale sprawdzą się żółte elementy. Ta barwa wpływa na precyzję wykonywanych czynności, ułatwia przyswajanie wiedzy i podejmowanie decyzji. Sprzyja także nowym pomysłom.

Przy obowiązkach typowo analitycznych lepsze będą szarości, błękity i naturalne beże. Pobudzająco na kreatywność działa z kolei fiolet. Jednocześnie uspokaja i pozwala rozwijać się zdolnościom artystycznym. Inspirująco i twórczo działa także pomarańczowy, zwany kolorem tancerzy.

Projektując biuro, zawsze pamiętaj o odpowiednich proporcjach. W dobrym guście pozostaje spójna stylistyka wszystkich pomieszczeń, a zbyt wiele kolorów może powodować wrażenie optycznego bałaganu. Nie możesz zatem zapominać o przeznaczeniu poszczególnych pomieszczeń, podobnie jak o wydzieleniu w strefie wspólnej biurowej budki akustycznej, która kolorystycznie powinna także współgrać z całym wnętrzem i harmonizować z nim lub wyróżniać się, w zależności od tego, jaką rolę ma głównie spełniać.

Przestrzeń wypoczynkowa

Strefa relaksu, choćby krótkiego, jest bardzo ważna w każdym miejscu pracy. Zaliczamy do niej nie tylko wydzielone pomieszczenia do odpoczynku, jakie można spotkać w wielkich korporacjach, ale także hall, łazienki, czy firmową kuchnię. Wszystkimi relaksującymi kolorami będą wszelkie odcienie zieleni, jasne, pastelowe barwy lub tzw. kolory ziemi, choć np. pomarańczowy sprzyja apetytowi i nawiązywaniu kontaktów. Odprężająco działają też błękity, które pozwalają uspokoić umysł, jednak nie do przecenienia pozostaje głównie zieleń. Wycisza, reguluje krążenie, pogłębia oddech. Prowadzi do odzyskania równowagi emocjonalnej. W salach konferencyjnych, czy pomieszczeniach przeznaczonych do kontaktów z klientami dobrze wybrać barwy beżowe, kremowe – pomagają w rzeczowych negocjacjach. Poza odpowiednim doborem kolorów weź pod uwagę także metraż oraz wysokość wnętrz. Ważne, aby pracownik nie czuł się przytłoczony. Poza tym warto skupić się również na wyborze materiałów – najlepsze będzie drewno, które kojarzy się z naturą i korzystnie oddziałuje na nastrój. Psychologia barw ma duże znaczenie nie tylko w życiu prywatnym, ale też zawodowym i powinno się o tym pamiętać, przy projektowaniu miejsc pracy.